27 mei 2020

Eindelijk staan er paaltjes op de Groene Loper


Update 30 mei 2020: We ontvingen vragen van mensen over ontbrekende paaltjes. We hebben dit nagevraagd bij de gemeente Maastricht. De gemeente laat weten dat er alleen paaltjes zijn geplaatst bij plekken waar het aantrekkelijk is een korte route te nemen, zoals bij de Paardentunnel. Auto's gebruiken dit tunneltje bijvoorbeeld om makkelijk van de ene naar de andere kant van de Terblijterweg te komen, zonder stoplichten. Nu kan dat niet meer. Op plekken waar auto's een goed alternatief hebben (en de GraviLyn geen voordeel oplevert ten opzichte van de rijbaan), gaat het meer om incidentele gebeurtenissen/vergissingen. Als er aanleiding toe is, kunnen hier ook nog paaltjes geplaatst worden. Signaleert u dat auto's (vaak) op de verkeerde plek rijden? Meld het bij de gemeente Maastricht. Klachten die bij Mijn Groene Loper binnenkomen, geven we ook door aan de gemeente.

 

Om ervoor te zorgen dat wandelaars en fietsers rustig van de Groene Loper kunnen genieten, staan sinds kort paaltjes in doorgangen. Dat heeft best lang geduurd. “We hebben er veel energie in gestoken en een gedetailleerd plan voor het gebied gemaakt”, legt Jos Kooijman van de gemeente Maastricht uit. “Het had misschien wel wat sneller gekund, maar de Groene Loper is een iconisch project. Het verdient die extra inspanning.”

Hoe zat het ook alweer?

Dat het meeste autoverkeer ónder de Groene Loper rijdt, weten de meeste mensen wel. Maar hoe zat het ook alweer boven de grond? In het ontwerp van de Groene Loper staat langzaam verkeer centraal. Voetgangers en fietsers maken gezamenlijk gebruik van de gele middenzone. Daar krijgen zij ruim baan en letterlijk voorrang. Het is voetgangersgebied waar fietsen is toegestaan. Brom- en snorfietsen mogen niet op de middenzone, maar horen op de autorijstrook. Toch zag ook Jos dat er geregeld verkeerd gebruik werd gemaakt van de verschillende zones.

Een plan voor de paaltjes

En dus legde bouwbedrijf Strukton op de doorgangen tijdelijke betonblokken neer, zogenaamde varkensruggen. Sinds 2018 is de gemeente Maastricht verantwoordelijk voor het onderhoud aan de Groene Loper. “We hebben samen met de afdeling mobiliteit en Stadsbeheer een plan gemaakt. De paaltjes kwamen in de gele ondergrond, de GraviLyn, te staan. Als zo’n paaltje omver wordt gereden, gaat ook een deel van de GraviLyn kapot en dat kunnen we niet zelf repareren. Daar moesten we een oplossing voor vinden.” De paaltjes zijn nu in aparte bestrating geplaatst, zodat de gemeente het zelf kan herstellen als dat nodig is. Maar er was meer om rekening mee te houden. “We hebben gekeken naar wat het beste is voor het verkeer. Wat is een logische plek? En we hebben nagedacht over het beheer. Op welke plekken moeten ze uitneembaar zijn en waar zetten we vaste paaltjes neer? Daar hebben we een gedetailleerde tekening voor gemaakt.”

100 groen-witte paaltjes

Inmiddels zijn er 100 paaltjes geplaatst. “We hebben bewust nagedacht over de kleur. In de binnenstad plaatsen we de typische Maastrichtenaartjes of rood-witte paaltjes. Samen met de stadsontwerper hebben we gekeken naar wat het beste past bij de Groene Loper en wat kwalitatief de beste keuze is.” Het werden groen-witte paaltjes. Met reflecterende banden voor de veiligheid. Jos erkent dat het lang heeft geduurd. “We hebben klachten gekregen en dat snap ik wel. Het had sneller gemoeten, maar er gaat veel tijd overheen voordat zo’n plan met iedereen is afgestemd. De Groene Loper is een iconisch project, dan wil je ook dat het in een keer goed gaat.”

Fotografie: Aron Nijs