22 april 2020

Het nieuwe normaal bij Albert Heijn Scharnerweg: “Iedereen draagt zijn steentje bij”

“Die eerste momenten van de coronacrisis in Nederland waren spannend”, vertelt Artin van Ginkel, manager bij Albert Heijn aan de Scharnerweg. Ondertussen lijkt het nieuwe normaal ingetreden. Mensen houden afstand, het hamsteren is afgenomen. Hoe is het de supermarkt de afgelopen tijd vergaan?

Deurbeleid

Voor de Albert Heijn staan dranghekken. Klanten moeten een winkelkarretje of mandje nemen. “Dat doen we, zodat we kunnen bijhouden hoeveel mensen er binnen zijn”, legt Artin uit. “Afhankelijk van de oppervlakte zijn er richtlijnen voor het maximum aantal klanten. Zodra de karretjes op zijn, gaat de deur even dicht.” Er hoeft geen muntje meer in een winkelkarretje. “Alles om maar te voorkómen dat mensen veel aanraken en om ervoor te zorgen dat alles sneller verloopt.”

Goeie club

Door het hamsteren in de eerste coronaweken, werd de druk op de winkels enorm. “We vullen sowieso onze vakken de hele dag, maar nu was er nog meer werk te verzetten”, herinnert Artin. “Ik kreeg gelukkig telefoontjes van mensen die wilden helpen. Doordat de scholen dichtgingen, wilden onze parttimers ook wel meer uren werken.” De manager heeft hart voor zijn medewerkers. “Nu houden mensen steeds beter afstand. Ook ten opzichte van onze medewerkers. Dat was in het begin wel anders.” Daarom kreeg de vulploeg oranje hesjes aan met het opschrift ‘houd 1,5 meter afstand’. “Ik heb een hartstikke goeie club medewerkers. Dat maakte het allemaal een stuk makkelijker en leuker. En de complimenten die we van klanten krijgen, zijn natuurlijk fijn. We zijn blij dat ze ons ook in deze tijd blijven bezoeken.”

Initiatieven

Het koffiehoekje in de Albert Heijn is helaas opgeheven. “Daar konden we die anderhalve meter afstand niet garanderen. Ook de broodjes kunnen klanten niet meer zelf pakken, de notentap is gesloten.” Er is wel ’s ochtends een speciaal ouderenuurtje. Van maandag tot en met vrijdag van 7.00 uur tot 8.00 uur. Ziet Artin andere initiatieven ontstaan? “Iedereen denkt met ons mee. Met Trajekt hebben we afspraken gemaakt om de producten die over zijn na Pasen te doneren. We zijn in contact met een organisatie om ouderen te helpen. En uitzendbureaus bellen om te kijken of ze mensen die eerst in de horeca werkten en nu zonder werk zitten, bij ons kunnen inzetten. Dankzij de ontheffing van de gemeente Maastricht konden we tijdens Goede Vrijdag gewoon openblijven tot 22.00 uur in plaats van de verplichte 19.00 uur. Zo draagt iedereen een steentje bij in deze coronatijd.”

We hebben Jumbo aan de Voltastraat ook benaderd voor een interview, maar zij hadden helaas geen tijd vanwege de drukte. Ook Jumbo houdt natuurlijk rekening met corona. Zij doen tevens mee aan Bezorg de Zorg: een initiatief waarbij vrijwilligers de boodschappen doen voor hartwerkende zorgprofessionals.

Foto's: Aron Nijs